Benelli TRK 800

Benelli TRK 702 en TRK 702X

Towards new horizons!

Veel comfort gekoppeld aan hoge prestaties en verpakt in de juiste looks. Onze gloednieuwe adventure is extreem veelzijdig en wendbaar op zowel het asfalt als de onverharde paden. Welke weg je ook kiest, ga het avontuur aan met de nieuwe Benelli TRK 702 en 702X.

Op EICMA 22 presenteerde Benelli een aantal splinternieuwe fietsen die klaar staan om in 2023 de markt te bestormen. In deze blog delen wij de details over het nieuwe TRK 702 platform. De nieuwe adventure allroad van Benelli komt beschikbaar in twee verschillende varianten; de straat georiënteerde 702 versie en de 702X crossover die niet terugdeinst voor een stukje onverhard.

De verschillen?

De belangrijkste verschillen bevinden zich voornamelijk in het rijwielgedeelte. Beide motoren delen in de basis hetzelfde stalen trellis frame die we al langer kennen van de bestaande TRK 502(X). De 702X beschikt echter over een aluminium swingarm met monoschokbreker waarvan zowel de preload als de rebound aanpasbaar zijn. Deze demper geeft 50 mm travel wat zich vertaalt naar 173 mm bij het achterwiel.

De 702 is ook voorzien van een monoschokbreker waarvan de preload en de rebound aanpasbaar zijn. De demper van de 702 geeft ook 50 mm travel, maar door een andere (meer straat georiënteerde) swingarm geeft dit 168 mm bij het achterwiel.

Aan de voorzijde beschikken beide motoren over een upside-down vork met 50mm poten die 140mm travel hebben voordat de eindaanslag bereikt wordt.

Grotere verschillen vinden we bij de wielen. De 702 is voorzien van aluminium velgen. Zowel de voor- als de achterzijde meten 17 inch. De 702 rolt uit de fabriek op Pirelli Angel GT’s in de maten 120/70 (voor) en 160/60 (achter).

De 702X krijgt de gebruikelijke crossover maten mee van 19 inch aan de voorzijde en 17 inch aan de achterzijde. Benelli heeft voor spaakvelgen gekozen om het karakter van de motor te benadrukken. Uit de fabriek wordt de 702X geleverd met Pirelli Scorpion Rally SRT’s in de maten 110/80 (voor) en 150/70 (achter).

De gelijkenissen?

De body is bij beide versies gelijk gebleven. De sportieve maar functionele styling zorgt ervoor dat de wind zoveel mogelijk langs de bereider geleid wordt tijdens het rijden. De grote led koplampen zorgen voor een optimaal zicht en zichtbaarheid. Een forse tank geeft de mogelijkheid om 20 liter benzine mee te nemen. Exacte verbruikscijfers zijn nog niet beschikbaar, dus een range kan nog niet met zekerheid gesteld worden.

Benelli is druk bezig geweest met de ontwikkeling van de nieuwe 698cc metende krachtbron. Het betreft een parallel-twin met DOHC-ontwerp. De EFI mapping van de twin is geoptimaliseerd om veel koppel te leveren vanaf lage toerentallen en de koppelcurve lineair op te laten lopen op tot een piek van 68,2 Nm bij 6250 omwentelingen. Bij iets verder doortrekken wordt de berijder getrakteerd op 76,2 pk (56 kW) bij 8750 omwentelingen.

De kruktappen van de twin zijn 180 graden verzet, waardoor massakrachten beter uitgebalanceerd zijn. Daarnaast is er nog een interne balans-as toegevoegd wat resulteert in een zijdesoepel lopende motor. Voeg hier een soepele zes-bak met assist & slipper clutch aan toe en het plaatje is compleet.

Het remsysteem bestaat bij beide motoren uit dubbele 320mm schijven aan de voorzijde met zwevende klauwen welke 2 zuigers bevatten. Achter treffen we een enkele 260mm schijf, ook met een zwevende klauw.

Aan boord springt gelijk het volledig digitale 5” TFT-dashboard in het oog. Deze unit is uitgerust met Bluetooth waardoor smartphoneconnectiviteit tot de mogelijkheden behoort. Zo worden binnenkomende oproepen op het dashboard getoond en is het mogelijk om deze op te nemen met de knoppen op het stuur.

De Benelli TRK 702 en TRK 702X worden in het voorjaar van 2023 verwacht bij de Benelli dealers. Op het moment van schrijven zijn er nog geen prijzen beschikbaar. Deze worden spoedig bekend gemaakt.