Op reis met de TRK502X - gearriveerd op Kreta (blog 3)

Martin is een gedreven Benelli rijder die de komende weken met zijn TRK502X naar het Griekse eiland Kreta afreist. Tijdens zijn reis neemt hij ons mee en deelt hier zijn ervaringen. Martin is ondertussen aangekomen op Kreta. In deze blog deelt hij zijn rijervaringen op het eiland.

De TRK zet zijn wielen aan wal op Kreta

Op dinsdag 3 mei kwamen we vroeg met de ferry aan op Kreta. We konden met onze motoren redelijk snel het schip af en reden direct naar onze thuisbasis voor de komende periode in Gouves. Hier werden we warm welkom geheten door Eric, die een ontbijt voor ons klaar had staan. Ericis onze motormaat die vanaf nu aansluit. Hij is al eerder ingevlogen en heeft een CB500X gehuurd voorop het eiland.

We hebben er zin an!

We hebben er met ons drieën veel zin in de komende periode. We hebben de eerste middag gelijk al een kleine rit gemaakt om even te wennen aan de wegen. De Griekse wegen blijken redelijk wat oneffenheden te hebben. We zullen dus goed moeten opletten met rijden de komende tijd

TRK op higher ground

De dag erna maakten we onze eerste trip: van Gouves naar de Lassithi hoogvlakte. Kreta verrast ons met de mooie en diverse wegen. We rijden binnendoor richting het beginpunt van de hoogvlakte. De TRK502X voelt perfect op de bergwegen naar de hoogvlakte. Elke oneffenheid wordt moeiteloos geabsorbeerd. Weer valt het op hoe fijn de TRK stuurt en samen met de GS de bochten lekker ‘doorswingt’. Eric doet het met zijn CB500X wat rustiger aan.

Aangenaam verrast

De volgende dag starten we met een lekker ontbijt. Een goede bodem als basis voor een dagtocht van 300 kilometer. We rijden over de New National Road naar het tropische Vai. De weg ernaar toe is een aangename verrassing, de New Road blijkt redelijk goed asfalt te hebben en we worden getrakteerd op prachtige wegen die door de bergen slingeren. Het is echt genieten met de TRK. Aan het einde van de middag belandde we op het tropische Vai. Na een top lunch rijden we met onze motoren weer terug naar onze thuisbasis in Gouves. Een andere aangename verrassing was het benzineverbruik, bij het tanken einde dag bleek de TRK 1 liter op 28,3 km verbruikt te hebben.

Diversiteit van Kreta

Op vrijdag 6 mei ben ik samen met Rob en zijn GS naar Chania gereden om op bezoek te gaan bij vrienden van hem. We knallen met de motoren over New National Road naar Chania om daar te genieten van goed gezelschap en een goede lunch aan de kust. Op de terugweg zijn we de grote weg af gegaan en de bergen in. We maken hier kennis met gedeeltelijk onverharde wegen, de TRK geeft hier ook geen krimp. Aan het einde dag lijken onze motoren wel crossers met alle modder.

De volgende dag hebben we met zijn drieën een prachtige route gemaakt door bergen naar Matala, een gezellig oud hippie dorp. Wat is Kreta divers en wat verrast het eiland ons. De wegen die we rijden zijn adembenemend mooi en onderweg zien we zelfs sneeuw op de bergtoppen. Aan het einde dag hebben we er weer ruim 300 kilometer bij op de teller. Ik stap weer fit af, het comfort van de TRK blijkt, net als op de snelwegen, ook na dagje binnendoor rijden comfortabel.

Wat komt er nog aan

Er is nog genoeg te ontdekken op dit prachtige eiland. In de volgende blog volgt weer een update met onder anderer nieuwe foto's.

---

Ben je benieuwd naar Martin zijn reizen? Volg Benelli via de Facebook of Instagram en wij laten je weten wanneer er een nieuwe blog online staat.

Afbeeldingen: klik door het carousel om alle foto's te bekijken.